981

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

خودروسازان مطرح آلمانی تنها یک گام تا تصاحب سرویس نقشه HERE نوکیا فاصله دارند!

گروهی از خودروسازان مطرح آلمانی به شدت بر سر تصاحب سرویس نقشه HERE با اهالی دره سیلیکون رقابت می کنند و تا به این لحظه توانسته اند پیروز میدان باشند. خودروسازان آلمانی می خواهند تا با تصاحب یکی از بهترین سرویس های موقعیت یابی، این سرویس را به خودروهای تولیدی خود آورده و بخش موقعیت یابی بی نقصی را در آن ها ایجاد کنند. سه خودرو ساز آلمانی برای تصاحب سرویس HERE با یکدیگر همکاری می کنند.

گویا شرکت های بزرگ و پر آوازه ای چون آئودی، مرسدس بنز (از زیر مجموعه های دایملر آ گ) و ب ام و با شرکت نوکیا بر سر تصاحب سرویس نقشه HERE در ازای پرداخت مبلغ ۲.۷ میلیارد دلاری به توافق رسیده اند! در صورت نهایی شدن این معامله، خودروسازان آلمانی از سایر خودروسازان مطرح نظیر: فیات کرایسلر، رنو، پژو، تویوتا و جنرال موتورز دعوت می کنند تا از این سرویس موقعیت یابی بر روی خودرو های تولیدی خود استفاده کنند.

یکی از مقامات نوکیا می گوید:

همواره سعی ما بر این بوده تا این سرویس موقعیت یابی را برای همگان و بدون محدودیت در دسترس قرار دهیم.

وی در ادامه سخنانش اضافه کرد که قرارداد نهایی در چند روز آینده امضاء خواهد شد.

از مدتی در حدود یک قرن پیش تا به امروز، خودروسازانی نظیر ب ام و، آئودی، مرسدس بنز (از زیر مجموعه های دایملر آ گ) و گروه فولکس واگن به دلیل کیفیت بالای محصولات و همچنین مهندسی بی نظیر، همواره در بازار جهانی جایگاه ویژه ای داشته اند و امروز این شرکت ها در برابر دشمنی از دره سیلیکون با یکدیگر متحد شده اند.

از زمانی که نوکیا در ماه آوریل اعلام کرد که قصد دارد سرویس موقعیت یابی HERE را واگذار کند، خودروسازان آلمانی همواره مشتریان ثابت این سرویس بوده اند. نوکیا پس از تصاحب شرکت آلکاتل لوسنت اعلام کرد که قصد دارد بر روی فناوری ارتباطات تمرکز کند و به همین دلیل قصد دارد تا سرویس HERE را واگذار کند. شرکت های خودروساز آلمانی از این موضوع که ممکن است سرویس HERE نوکیا توسط شرکت هایی نظیر گوگل، اوبر و یا اپل تصاحب شود حراس داشتند و همین موضوع باعث شد تا این شرکت ها در خصوص آینده حریم خصوصی پلتفرم خودرو های تولیدی خود دچار تردید شوند. بنابر این، این سه شرکت تصمیم گرفتند تا با یکدیگر متحد شده و مانع این کار شوند. خودروسازان آلمانی همچنین به این موضوع نیز فکر کردند که با تصاحب سرویس HERE می توانند یک پلتفرم جامع با امکانات بی نظیری چون رزرو هتل و رستوران، یافتن مکان های نزدیک و… ایجاد کنند و این کار خودروهای تولیدی آن ها را هر چه بیشتر کارآمد می سازد.

شرکت اوبر نیز با شرکت چینی Baidu جهت تصاحب سرویس موقعیت یابی HERE همکاری کرد اما این همکاری بنا بر دلایل نا معلومی شکست خورد و به سر انجام نرسید. بنابر این تنها گروهی از سهام داران خصوصی و خودروسازان آلمانی باقی ماندند.

در ماه جاری میلادی، شرکت نوکیا با خودروسازان آلمانی یک نشست خصوصی برگزار کردند. جزئیات این مذاکره همچنان محرمانه است و مشخص نیست که نوکیا چگونه پتنت های ثبت شده خود را منتقل می کند. اما دو تن از اشخاصی که تقریبا از جزئیات مذاکره خبر دارند، اعلام کرده اند که توافق نهایی در روز های آینده امضا خواهد شد. بخش HERE نوکیا با وجود این که سهم کوچکی در دنیای فناوری دارد اما می تواند آینده صنعت حمل و نقل را دگرگون کند و به همین دلیل است که شرکت ها بر سر تصاحب آن رقابت می کنند.

امروزه ممکن است که بسیاری از افراد از سرویس هایی نظیر گوگل Maps و غیره برای موقعیت یابی استفاده کنند اما در خصوص خودرو ها این قضیه کمی متفاوت است. کامپیوتر مرکزی خودروها به اطلاعات مهمی نظیر داده های ترافیکی و… نیاز دارد و همین موضوع باعث می شود که سرویس های موقعیت یابی حرفه ای که در صدر آن ها HERE قرار دارد، به خودرو ها بیایند. یکی از مقامات بخش سرویس HERE نوکیا در یک مصاحبه خبری اعلام کرد که ما تنها یک نقشه معمولی را ایجاد نکرده ایم! بلکه ما در حال ایجاد یک نمونه از جهان حال حاضر به صورت سه بعدی و با کیفیت بالا هستیم.

سود این معامله تنها برای شرکت های خودرو ساز آلمانی نخواهد بود! بلکه کاربران ویندوز فون نیز از این موضوع سود می برند. زیرا اگر این سرویس را هر یک از شرکت های اپل یا گوگل تصاحب می کردند، نرم افزار مربوطه را انحصاری می کردند و همین موضوع باعث می شد تا کاربران ویندوز فون دیگر قادر نباشند از این سرویس استفاده کنند. اما حالا که خودروسازان آلمانی این سرویس را تصاحب کرده اند، نرم افزار مربوطه به کار خود ادامه می دهد و امکانات جدیدی را دریافت خواهد کرد.

خودروسازان مطرح آلمانی تنها یک گام تا تصاحب سرویس نقشه HERE نوکیا فاصله دارند!