949

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

مایکروسافت ویندوزفون را رها و به اندروید روی می آورد؛ شایعه جالبی که در عرض یک ساعت تکذیب شد

ماجرا از آن جایی شروع شد که طبق شواهد، مایکروسافت بخشی از سرویس نقشه بینگ را به Uber فروخت و از سویی دیگر جمله “وقتی در حوزه ای هیچ چیز درست

انجام نمی شود، انتخاب سخت است!” از سوی ساتیا نادلا، به اشتباه موجب جان گرفتن چنین شایعه ای شد

توضیح شایعه

ویندوز فون به واقع یکی از حوزه هایی است که مایکروسافت در آن چندان موفق نبوده و این حوزه برای مایکروسافت کششی نداشته است. همین موضوع موجب گمانه زنی هایی مبنی بر تعطیلی و از میان رفتن ویندوز فون شد.

منبع MSFTnerd مدت مدیدی است یکی از ناظران بر عملکرد مایکروسافت و یکی از فاش کنندگان این کمپانی است. این منبع توسط توییت های خود به آتش کوچک این شایعه دامن زده و آن را تبدیل به یک موضوع پر سرو صدا کرد. با مطرح کردن این قضیه که ساتیا نادلا و تیم ارشد رهبری بر سر موضوع حذف ویندوز فون و تبلت های کوچک به منظور حفظ جایگاه ویندوز با هم بوارد بحث و گفتگو شده اند. و این که آن ها قصد دارند سرویس های خود را بر روی گوگل پلی و تبلت های اندرویدی متمرکز کنند.

همچنین گفته شد که مایکروسافت و گوگل در سرویس های موقعیت یابی، فیلم و تبلیغات، با هم همکاری خواهند کرد و حتی گفته شد که مایکروسافت هم از سرویس های گوگل در ویندوز استفاده خواهد کرد.

این شایعه قبل از رد شدن بسیاری را مجاب کرده بود که مایکروسافت روش درستی را در پیش گرفته و قصد دارد به جنگ طولانی مدت خود با گوگل به این نحو پایان دهد. اما این توافق بیشتر شبیه لایحه کاپیتولاسیون برای مایکروسافت بود! چراکه قرار بود مایکروسافت سیستم عامل خود را رها کرده و به یک سرویس دهنده نرم افزاری برای گوگل تبدیل شود.

تکذیب شایعه

پس از گذشت تقریبا یک ساعت از انتشار این خبر، Bloomberg شایعه را بی اساس شمرد و گفت که مایکروسافت فقط بخش تجارت نمایش تبلیغات خود را تعطیل کرده و برای همه تبلیغات خود از بستر های دو کمپانی AOL و AppNexus استفاده خواهد کرد.

البته این موضوع هم باعث انتقال شغلی ۱۲۰۰ نفر خواهد شد و مهم تر این که مایکروسافت در این حوزه، دیگر با گوگل رقابتی نخواهد داشت. (اطلاعات بیشتر در این لینک)

حتی اگر مرجعی مانند بلومبرگ هم این شایعه را رد نمی کرد، باور چنین موضوعی واقعا سخت است که مایکروسافت تصمیم به رها کردن ویندوز فون بگیرد. شاید با کمی کلنجار رفتن با خود بتوانیم این مورد را باور کنیم، اما باور این که مایکروسافت تبدیل به سرویس دهنده ای برای گوگل شود نه تنها سخت است، بلکه خارج از تصور هم هست.

این شایعه در حالی گسترش یافت که مایکروسافت اپلیکیشن جدیدی برای تعامل ویندوز فون و ویندوز دسکتاپ منتشر کرده است. یا همچنین اپلیکیشن Try Lumia، که مایکروسافت آن را برای کاربران تازه وارد ویندوز فون توسعه داده است.

به هر حال این شایعه امتحانی بود برای کسانی که در مورد ویندوز فون و مایکروسافت تردید داشته و دارند، که خوشبختانه به همه ثابت شد مایکروسافت هرگز چنین کاری نمی کند.

با گذشت چند ساعت دیگر، ابعاد جدیدی از اتفاق رخ داده روشن شد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

  • نقشه بینگ

خبر فروش بخشی از سرویس نقشه بینگ به Uber صحت دارد اما قضیه این طور نیست که مایکروسافت همه این سرویس را به این کمپانی فروخته باشد. در واقع مایکروسافت روند جمع آوری داده های نقشه برداری را متوقف کرده و آن را به عهده کمپانی Uber نهاده و از این پس به جای جمع آوری این داده ها، بیشتر بر روی ارایه تجربه کاربری غنی تر تمرکز خواهد کرد. همچنین مایکروسافت در این اقدام، حدود ۱۰۰ تن از کارمندان این بخش را نیز به Uber منتقل کرده است.

این به این معنی نیست که نقشه های بینگ از این پس وجود نخواهند داشت، بلکه محتوای این سرویس توسط کمپانی های دیگر تامین خواهد شد و مایکروسافت هم بر روی نحوه ارایه آن ها کار خواهد کرد. همچنین مایکروسافت بار ها و بار ها اظهار داشته هرگز به فکر فروش موتور بینگ خود نبوده و نخواهد بود، چراکه این موتور به صورت گسترده ای با همه محصولات مایکروسافت ادغام و یک پارچه شده است و حتی فروش قسمتی از آن قطعا موجب اختلالات بسیاری در تولیدات مایکروسافت خواهد شد.

از این سو Uber که دارای اپلیکیشنی برای ارتباط مشتریان و رانندگان است و کاربران با استفاده از این سرویس می توانند هر لحظه یک ماشین در اختیار داشته باشند، اظهار داشته که نقشه برداری به عنوان قلب این سرویس بوده و آن ها قصد دارند با جمع آوری داده های نقشه ای سرویسی خود ساخته داشته باشند.

  • فروش بخش تبلیغات به AOL

در واقع مایکروسافت بخش زیادی از تجارت تبلیغات خود را به کمپانی AOL فروخته است، که شامل تبلیغات display و mobile و video می باشد. تحت قرارداد بین دو کمپانی، AOL موظف است که فروش تبلیغات محصولات مختلف مایکروسافت را در ایالات متحده و ۸ کشور دیگر به عهده بگیرد. و این که به مدت ۱۰ سال نمی تواند از موتور گوگل برای ارایه تبلیغات استفاده کند و به جای آن باید از بینگ استفاده کند.

با این که احتمالش زیاد است، اما هنوز تایید نشده که ۱۲۰۰ کارمند بخش تبلیغات مایکروسافت به AOL منتقل خواهند شد یا خیر. مایکروسافت این کار خود را منطقی شمرده و گفته که همیشه بر نحوه تبلیغات دقت خواهد داشت.

AOL با این قرارداد خواهد توانست تبلیغات خود را در پلتفرم های جدیدی مانند اسکایپ، اکس باکس و Outlook.com و غیره ارایه دهد.

همچنین مایکروسافت در مورد نحوه همکاری با AppNexus اظهار کرده که AppNexus تبدیل به تکنولوژی برنامه ریزی شده منحصر به فرد و همکار فروش مایکروسافت در ۱۰ بازار مطرح جهان (Austria, Belgium, Denmark, Finland, Ireland, the Netherlands, Norway, Portugal, Sweden و Switzerland) خواهد شد. تجارت در این بازار ها با توجه قوانین محلی آن ها در ماه های آینده شروع خواهد شد.

خبر این نقل و انتقالات و خرید و فروش ها به علاوه جلمه ای که ساتیا نادلا هفته گذشته با کارمندان خود گفته بود، همگی دست به دست هم دادند تا یک چنین شایعه ای مطرح شده و خیلی سریع خبر ساز شود. تا جایی که مرجعی مانند بلومبرگ برای تکذیب آن وارد عمل شد.

مایکروسافت ویندوزفون را رها و به اندروید روی می آورد؛ شایعه جالبی که در عرض یک ساعت تکذیب شد