823
جزئیات وبلاگ
معمای اختلال در وایبر
«از چند روز قبل در حساب کاربری خود روی وایبر با مشکل مواجه شدهام. هر زمان که میخواهم مطلبی به دوستانم بفرستم پیغام خطا برایم ظاهر میشود و برای ارسال انواع مختلف پیام و برقراری تماسهای صوتی، یا سرعت آن بسیار کم است یا اینکه سرویس مربوطه در دسترس نیست. به صورت همزمان شبکه Wi-Fi من بخوبی کار میکند و برای استفاده از دیگر ابزارهای اینترنتی یا گشتوگذار در سایتهای مختلف مشکلی ندارم. آیا این اختلالی است که مربوط به شرکت وایبر میشود؟» این پیامی است که حین جستوجو به دنبال علت اصلی کند شدن سرعت این ابزار پیامرسان و بررسی احتمال بروز اختلال مشابه در نقاط مختلف جهان مشاهده شد، البته این پیام از سوی یک کاربر ایرانی روی صفحه اختصاصی شرکت وایبر ارسال شده بود.
جستوجوهای بیشتر، تعداد زیاد این قبیل پیامها که کاربران ایرانی روی صفحات وایبر در شبکههای اجتماعی مختلف منتشر کردند را نشان داد و شرکت مربوطه در هیچ یک از پاسخهای خود مسئولیت این اختلالات را نپذیرفته و در برخی موارد هم کاربران را راهنمایی کرده که با تغییر شبکه محلی اینترنت یا بهروزرسانی نرمافزار به آخرین نسخه، بتوانند مشکل خود را حل کنند. در ادامه این بررسیها مشخص شد آخرین باری که شرکت وایبر به صورت رسمی روی صفحه خود در فیسبوک خبر از بروز مشکل فنی و کند شدن سرعت دسترسی به سرویسها را داده، مربوط به تاریخ اول آوریل 2014 یعنی حدود یک سال قبل است.
در پیام وایبر آمده بود: «ما به صورت موقت یک وقفه را در خدماترسانی به کاربران تجربه میکنیم. هماکنون در حال کار کردن روی این مسأله هستیم تا مشکل بزودی حل شود». پیغام یاد شده نشان داد که وایبر آخرین بار حدود یک سال قبل با چنین مشکلی مواجه بوده و آن را یک اختلال موقتی خوانده است.
یرانیها بزرگترین گروه مخاطبان وایبر
سرویس پیامرسان وایبر که ابتدا روی دستگاههای موبایلی استفاده میشد و هماکنون نسخه رایانهای آن هم در اختیار کاربران قرار گرفته است، دوم دسامبر 2010 نخستین بار برای صاحبان گوشی آیفون عرضه شد و آن روزها مهمترین رقیب خود را اسکایپ میدانست. این سرویس در یک شرکت شریک امریکا فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آنکه نسخههای مختلف ابزار مربوطه متناسب با انواع سیستمهای عامل موبایلی عرضه شد، محبوبیت جهانی پیدا کرد تا آنکه در فوریه 2014 شرکت ژاپنی Rakuten به صورت رسمی اعلام کرد با پرداخت 900 میلیون دلار وایبر را از آن خود کرده است.
گفتنی است از زمانی که مدیریت وایبر در اختیار ژاپنیها قرار گرفت، امنیت و ارتقای خدمات به مهمترین اولویت آن تبدیل شد و اکتبر 2014 به دلیل عدم رمزگذاری اطلاعات کاربران، دسترسی راحت به محتوای داخلی و نبود سیستم محافظتی قوی، عنوان ناامنترین ابزار پیامرسان اینترنتی به وایبر اختصاص یافت.
اما با همه این توضیحات و وجود رقبای سرسختی چون واتساپ، لاین، تانگو و...، وایبر از همان ابتدا نزد ایرانی ها بیشترین نفوذ را داشت و مرکز رتبهبندی اینترنتی الکسا سال گذشته ایرانیها را بزرگترین گروه مخاطبان وایبر اعلام کرد و توضیح داد بیش از 11 درصد مشترکان این سرویس در سراسر جهان ایرانی هستند.
همین نفوذ باعث شد نخستین روزهای سال 94 شمسی بین سه اپراتور تلفن همراه کشور 19 میلیارد پیامک رد و بدل شود تا در مقابل 28 میلیارد پیامک ارسال شده در مدت مشابه سال قبل، بزرگترین سقوط در این زمینه به ثبت برسد. در حالی که سالهای گذشته شبکه تلفن ثابت و همراه در ایام نوروز با بیشترین اختلال مواجه میشدند، طی 14 روز نخست امسال شبکه اینترنت کشور بیشترین مشکلات را پیشروی خود دید و بخش اعظم شکایتهای کاربران هم به کندی سرعت برای بهرهمندی از خدمات وایبر مربوط میشد و این گمانهزنیها ایجاد شد که مدیران ذیربط با هدف جلوگیری از ضررهای بیشتر اپراتورهای موبایلی چنین اقدامی را انجام داده است.
معمای اختلال در وایبر