643

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

چرا گوگل نگرانی ای برای تغییر موتور جستجوی پیشفرض فایرفاکس ندارد؟

در جریان اعلام رسمی گزارش مالی سه ماهه چهارم گوگل، برخی تحلیلگران از تاثیر توافق اخیر موزیلا و یاهو و تاثیر آن بر بازار جستجوی گوگل سوال کردند.

چندی پیش موزیلا در جریان بخشی از توافقی که با یاهو که این شرکت را تامین کننده بخشی از هزینه های بنیاد موزیلا می کرد، قبول کرد که موتور جستجوی پیشفرض مرورگر فایرفاکس را از گوگل به یاهو تغییر دهد.

اما به نظر می رسد گوگل چندان هم نگران این مساله نیست.

Patrick Pichette مدیر مالی گوگل توضیحی که ارتباط مشخصی به توافق مذکور داشته باشد ارائه نکرد. اما اشاره کرد که:

کاربران ما عاشق گوگل هستند. آنها دوباره گوگل را پیدا می کنند و استفاده از آن را از سر خواهند گرفت. راهی که ما در درازمدت پیموده ایم، ساختن محصولات شگفت انگیز بوده است. و زمانیکه شما محصولاتی جذاب بسازید، جادو شروع می شود و این کاربران هستند که به سمت شما می آیند.

در ادامه Pichette در خلال پاسخ به سوالی دیگر در مورد توافق گوگل و اپل برای بهره وری از خدمات گوگل روی مرورگر سافاری iOS این توضیح را ارائه کرد:

گوگل شرکای بسیاری دارد. این یکی از تکیه گاه های ما در استراتژی های تجاری مان است. امکان دسترسی بیشتر به خدمات ما خوب است و ما نیز همیشه به دنبال جذب شرکای بیشتری برای افزایش آن هستیم. اما در نهایت بخش دیگری از استراتژی ما بر تولید محصولات و ارائه خدمات معطوف خواهد بود. چرا که با ساخت محصولات جذاب تر، کاربران خودشان تبدیل به کسانی می شوند که دیگران را به استفاده از این محصولات و خدمات ترغیب کنند. به همین خاطر است که ما و تیم جستجومان مشغول تمرکز بر این کار هستیم تا بتوانیم المان های جانبی بیشتری را فارغ از اینکه بر روی چه ابزاری، از کجا و در چه زمانی به خدمات مان مراجعه می شود، به بخش جستجوی خود اضافه کنیم.

همانطور که احتمالا شما هم در بین حرف های آقای Pichette خواندید، او به وضوح می گوید حتی در صورت از دست رفتن تمامی شرکای گوگل در روند افزایش کاربران موتور جستجوی این شرکت، باز هم کاربران خودشان بهترین تصمیم را می گیرند. و به همین دلیل سرمایه گذاری گوگل روی بخش جستجو کاری صحیح به نظر می رسد.

نشانه هایی نیز ثابت می کند که حرف های Pichette درست هستند. پس از توافق یاهو و موزیلا، سهم گوگل از جستجوها از طریق فایرفاکس از ۶۱ درصد به ۴۹ درصد رسید. اما تنها ظرف دو هفته این عدد به ۵۳ درصد رسید. به زبان ساده مشخص است که پس از تغییر موتور جستجوی پیشفرض برای کاربران فایرفاکس -که به یاهو تغییر کرده بود-، برخی کاربران از این تغییر راضی نبوده و دوباره گوگل را برگزیدند.

چرا گوگل نگرانی ای برای تغییر موتور جستجوی پیشفرض فایرفاکس ندارد؟