1774

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
1395/07/18 - مقالات

نکات طراحی وب سایت : سئو موبایل

تاثیر نسخه های موبایل در سئو

در سئو انالیزر، یک تحقیق جدید درباره رتبه بندی کلیک های وردی به سایت از گوگل ارائه داده است. در این تحقیق رتبه بندی در جستجو با موبایل و جستجوی در رایانه مورد بررسی قرار گرفته است.

این بررسی که در یک بازه زمانی ۹۰ روزه و در بین دو میلیون کاربر انجام شده است، نشان میدهد که در جستجو های انجام شده با موبایل اگر در رتبه اول نباشید میزان CTR  شما به اندازه چشمگیری کاهش پیدا میکند.

در جستجوهایی که با موبایل انجام می شود، اگر شما در رتبه اول باشید میزان %۲۷٫۷ از کلیک ها از شما خواهد بود و اگر در رتبه دوم باشید به میزان %۹٫۲ ، یعنی اگر رتبه اول باشید، بیشتر از ۳ برابر نسبت به رتبه دوم کلیک خور و ورودی از موتورهای جستجو خواهید داشت.

اما در جستجوها توسط رایانه این میزان اختلاف کمتر است. یعنی رتبه اول %۱۹٫۳ کلیک دریافت میکند و رتبه دوم %۱۱٫۳ کلیک خواهد داشت. پس میزان اختلاف رتبه اول و دوم در جستجوهای رایانه ایی کمتر از جستجوهای موبایلی است.

در ضمن نکته مهم دیگری که از این تحقیق می توان یافت، بالاتر بودن تعداد کلیک رتبه اول در جستجو با موبایل نسبت به جستجو با کامپیوتر است. یعنی ۲۷٫۷% نسبت به ۱۹٫۳% .البته توجه داشته باشیم که کلا تعداد جستجو با کامپیوتر خیلی بیشتر از جستجو با موبایل است ولی این میزان نیز در حال کاهش هست و با معرفی روزانه چندین گوشی هوشمند و فراگیر شدن آن ها، میزان جستجو با موبایل نیز در حال افزایش است.

امروز کاربران بسیاری از موبایل و تبلت برای مرور وب استفاده می نمایند و دائما این تعداد در حال افزایش است. در حقیقت رشد کاربران موبایلی در مقایسه با رشد کاربران اینترنت بسیار بالاتر است و همین مورد باعث اهمیت سازگاری وب سایت و نمایش مناسب آن در موبایل و تبلت شده است. زمانی که کاربری با موبایل وارد وب سایتی می گردد، در صورتی که سایت در موبایل نمایش مناسبی داشته باشد و نیازی نباشد تا کاربر بر روی صفحه بزرگنمایی انجام دهد تا اجزا و متون صفحه را به درستی رویت نماید، کاربر به مرور وب سایت خود ادائه داده و همین مورد باعث بالا رفتن مدت زمان ماندن کاربر در سایت و در نتیجه اعتبار وب سایت می انجامد. این موارد باعث رتبه بهتر وب سایت در موتورهای جستجو می گردد و تاثیر بسیار مثبتی بر روی سئو سایت دارد.

بنابراین سایت‌هایی که از موبایل فرندلی (mobile-friendly ) پشتیبانی نمی کنند، از نظر رتبه در نتایج موتورهای جستجو بویژه گوگل به رتبه‌های پایین‌تری سقوط می کنند. تغییر الگوریتم گوگل به خاطر گرایش کاربران اینترنت به استفاده گسترده دستگاه های موبایل است.

سئو  موبایل چیست؟

سئو موبایل راهی برای بهینه سازی سایت یا طراحی سایت واکنشگرا برای گوشی همراه  است که موتور جستجوگر گوگل جهت افزایش بازدید سایت شما کمک می کند.

تعداد کاربرانی که به تلفن همراه روی آورده اند هر روز افرایش می یابد، رقابت برای باقی ماندن در صدر جدول موتور جستجو سخت تر شده است. به هر حال، قاعده کلی برای بهینه سازی و سئو تلفن همراه (Mobile SEO) و یا بهینه سازی موتور جستجوی محلی (Local SEO)  ثابت باقی می ماند. سایتی که قادر است راه حلی برای جستار کاربر در حداقل زمان فراهم کند امتیاز بالاتری دارد.

چرا سئو موبایل اهمیت زیادی دارد؟

بدیهی است که در زمان حاضر، سایت های موبایل و نمایش صحیح آن در آینده ی تجاری یک کسب و کار نقش حیاتی دارد. با یکپارچه سازی روش های ارایه شده در این مقاله به خوبی میتوانید سئوی خود در موبایل را بهبود ببخشید.

همچنان که به سوی آینده پیش می رویم سئو موبایل مهمتر می شود، موتورهای جستجو برای نشان کردن قدرت خود، با آپدیت الگوریتم های خود، اعمال سختگیرانه تری برای سئو وضع کرده اند.آنها به سادگی یک وب سایت و بهترین تجربه کاربری آن اهمیت می دهند تا به بزرگی یک کسب و کار، زیرا مشتری اصلی سایتی مثل گوگل، کاربران جستجوگر آن است و نه وب سایتها ، بنابراین در این شرایط بهتر است، سایت خود را مطابق سلیقه کاربران ، بهینه سازی و طراحی کنیم.

 

 

همانطور که فروشنده برای نگهداشتن مشتری در مغازه تلاش می کند شما نیز باید به فکر ترغیب بازدیدکنندگانی باشید که از طریق موبایل خود وارد سایت شما شده اند.

برای طراحی نسخه موبایلی وب سایت سه روش داریم که در زیر بیان می نمایم:

  • طراحی رسپانسیو: HTML یکسان به کلیه مرورگرها ارسال می گردد و از CSS برای تغییر نمایش وب سایت در سایزهای مختلف رزولوشن صفحه استفاده می گردد. در این مدل دیگر نیازی به تعیین نوع دستگاه و مرورگر کاربر و همچنین انتقال کاربر به آدرس دیگر نیست و همین مورد باعث عدم وجود خطاهای مربوط به آن می گردد. گوگل این مورد را به عنوان بهترین روش طراحی نسخه موبایلی وب سایت معرفی می نماید.
  • نمایش دینامیک: بر اساس دستگاه و مرورگر کاربر نسخه HTML متفاوتی به مرورگر ارسال می گردد.
  • نسخه موبایلی مجزای وب سایت: کاربر بر اساس مرورگر و دستگاه خود به آدرس متفاوتی ارجاع داده می شود.

چه کارهایی باید انجام داد؟

مواردی همچون سرعت بارگذاری صفحات، طراحی ظاهر نسخه موبایل، بهینه‌سازی عنوان و توضیحات، بهینه‌سازی جستجوی محلی، استفاده از آدرس وب جداگانه و مواردی از این قبیل، اهمیت بسیار زیادی در بهینه‌سازی نسخه موبایل دارد و همچنین باعث می‌شود که به‌صورت ناخواسته کاربرانتان را از دست ندهید.

سرعت بارگذاری صفحات

به دلیل مسائلی مانند سرعت اینترنت و سخت‌افزارها، سرعت بارگذاری اهمیت بیشتری برای کاربران موبایل نسبت به کاربران دسکتاپ دارد. کهش حجم تصاویر، فشرده‌سازی کدها، استفاده از حافظه مرورگرها و کاهش تغییر مسیر به بهینه‌سازی سرعت نسخه موبایل کمک فراوانی می‌کند.

طراحی ظاهر نسخه موبایل

در نسخه موبایل از فایل‌های فلش استفاده نکنید زیرا احتمال دارد برخی از دستگاه‌ها از فایل‌های فلش پشتیبانی نکنند. پیشنهاد می‌شود جهت انجام جلوه‌های خاص از HTML5 استفاده نمایید. نکته دیگر در طراحی نسخه موبایل، چیدمان دکمه‌ها است که باید متناسب با سایز انگشت‌های مختلف باشد به‌صورتی که اگر کسی انگشتان نسبتاً بزرگی داشت بتواند به‌راحتی بر روی دکمه موردنظرش کلیک کند بدون اینکه دکمه‌های کناری کلیک شوند.

بهینه‌سازی عنوان و توضیحات

به یاد داشته باشید که مطالب شما بر روی صفحه‌های کوچک‌تر قرار است نمایش داده شوند. جهت نمایش بهتر در نتایج جستجو بهتر است عنوان، توضیحات و آدرس صفحات را تا جایی که به مطلب آسیبی وارد نشود کوتاه کنید.

پنجره های اضافی و مایه ی زحمت را حذف کنید:

  • بستن جاوا اسکریپت(JavaScript) و پاپ آپ هامعمولا دشوار است.آنها را حذف کنید.
  • باکس های اضافی مخصوصا در رابطه با دانلود مطالب را حذف کنید.
  • قبل از اتمام کار خواسته های اولیه ی کاربر را بررسی کنید.

وبسایت خود را با در نظر گرفتن قابلیت های دستگاه کاربر بهینه سازی کنید:

  • ویدئو هایی را که برای بعضی از کاربران غیر قابل دسترس هستند حذف کنید.(برای مثال Adobe Flash  برای آیفون و سیستم عامل اندروید ۴٫۱و بالا تر از آن قابل اجرا نیست)
  • کسانی که از تبلت استفاده می کنند خواستار نسخه دسکتاپ هستند. ( اگر نسخه ی مخصوص تبلت نیز در دسترس باشد بهتر است.)
  • دقت کنید نسخه ی کامل دسکتاپ برای موبایل ها در دسترس باشد, و اگر متن دسکتاپ را انتخاب کرده اید مطمئن شوید برای تمام مدت بازدید فعال است.(کاربر برای هر بارگذاری نیاز به انتخاب گزینه ی “نسخه دسکتاپ” نداشته باشد.)

استفاده از فونت خوانا

در حال حاضر سایزهای صفحه‌نمایش متفاوتی برای دستگاه‌های مختلف وجود دارد بنابراین مطالب سایت شما باید در تمامی اندازه‌ها خوانا باشند.

روش‌های بهینه‌سازی فونت نسخه موبایل

خرید پوسته یا قالب

با استفاده از پوسته‌ها و قالب‌های مناسب می‌توانید مشکل اندازه فونت را در دستگاه‌های مختلف حل کنید. در زیر دو نمونه از سایت‌هایی که قالب و پوسته موبایل در اختیارتان قرار می‌دهند را می‌توانید ببینید.

استفاده از طراحی واکنش گرا

اگر در CSS تخصص دارید، می‌توانید خودتان طراحی واکنش گرای مناسب برای نسخه موبایل داشته باشید.

طراحی نسخه‌های مختلف سایت

در این روش شما با طراحی چند نسخه متناسب با سایزهای مختلف صفحه‌نمایش، این مشکل را حل می‌کنید.

آدرس جداگانه برای نسخه موبایل

این کار به شما این امکان را می‌دهد تا محتوای جداگانه‌ای مرتبط با نسخه اصلی داشته باشید. اکثر وب‌سایت‌ها برای آدرس نسخه موبایل از حرف m و یا واژه mobile استفاده می‌کنند (مانند m.example.com یا mobile.example.com).

نکات طراحی وب سایت : سئو موبایل