1764

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

SEO یا SEM؟

SEO و SEM دو اسم برای یک مفهوم؟

برای خیلی از کسانی که در اینترنت فعال هستند این دو مفهوم هنوز ناشناخته و مبهم مانده اند و یا SEM  و SEO را یک چیز می پندارند ولی به نظر من SEM  یا همان  Search Engine Marketing و SEO تفاوت زیادی با هم دارند.

SEO  چیست؟

SEO  مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو است. بدیهی است هرچه مطالب یک وب‎سایت برای موتورهای جستجو خواناتر و در دسترس‎تر باشد، موتور جستجو نسبت به وب‌سایت هایی که مطالبشان غیر استاندارد و نامناسب ارائه شده،علاقه بیشتری به معرفی وبسایت بهتر در نتایج جستجودارد.سئو یکی از محبوب ترین روش ها برای متقاعد کردن موتورهای جستجو می باشد. با استفاده از کلمات کلیدی میتوان صفحات وب را ایندکس کرد.
البته تکنیک‎های SEO صرفا به این موضوع خلاصه نخواهد شد و یک طراح تجارت الکترونیک ماهر هر روز روش‎ها و متدهای جدیدی برای افزایش رتبه و دیده شدن وب‎سایت شما کشف می‎کند که علاوه بر هزینه بر بودن، این تکنیک را عملا به یک هنر تبدیل کرده است.

قسمتهایی از وب سایت که در نتایج جستجو SEO می تواند موثر باشد:

محتوا Content  : مانند تصاویر , لیست منایع , نظر سنجی ها , مقالات , وبلاگ , تیتر , محتوای جملات و لغات.

Links  : پیوندها و لینک ها , تبلیغات لینک شده , مطالب و اخبار لینک شده.
معماری یک وب سایت Site Architecture  : هاستینگ , نام دامنه , نوع طراحی , زبان برنامه نویسی و آنالیز وب سایت

مزیت ها

  • بابت کلیک های که روی لینک انجام می شود هیچ هزینه ای از ما دریافت نمی شود

معایب

  • برای ایندکس شدن در این قسمت نیاز به اصلاح سایت بهینه سازی سایت داشتن دانش و صرف زمان زیادی هستیم.
  • هیچ تضمینی برای حضور دائمی ما وجود ندارد و ممکن است با تغییر الگوریتم سرچ، سایت ما محو شود

SEM  چیست؟

SEM  مخفف عبارت  Search Engine Marketingبه معنی بازاریابی موتورهای جستجو برای وب سایت است. دربازاریابی موتورهای جستجو (SEM ) شما با پرداخت مستقیم هزینه برای قرار دادن تبلیغات در جایگاه بالای نتایج جستجو شانس این را پیدا می‎کنید که در کوتاه‎ترین زماتن ممکن به صدر نتایج موتور جستجو وارد شوید.

نکاتی که در این گونه تبلیغات موثر هستند و باید توجه کرد:
Placement :
در چه قسمتهای تبلیغات خود را قرار دهیم؟
یک نکته مهم این است مه به اضافه تبلیغ در موتور جستجو در چه قسمتها و وب سایت هایی تبلیغ خود را قرار دهیم. مانند قسمت تبلیغات جیمیل گوگل و وب سایت های طرف قرار داد با گوگل.

Creative :
باید در این روش خلاق و هوشمند بود و نکات زیر را رعایت کرد:

محتوا و نوع تیتر آگهی چند خطی
انتخاب لغات مناسب
ترکیب لغات و دوری از لغات بیهوده
بازدهی و جواب دهی Accountability
تبلیغات ما باید از بازدهی خوبی بر خوردار باشد چرا که ما به ازای هر کلیک هزینه می پردازیم.
مزایا و معایب این دو سیستم تبلیغاتی


مزیت ها

  • سرعت بالا در بازدهی و اجرا.
  • به آسانی می توان به آنالیز تبلیغات خود پرداخت.
  • تنظیم بودجه و هزینه تبلیغاتی.
  • امکان انتخاب لغات بی شمار.
  • تمام آگهی در کنترل ما می باشد.

معایب

  • در صورت غیر حرفه ای بودن هزینه های زیادی پرداخت می شود.
  • تا زمانی که بودجه تبلیغاتی داشته باشیم لینک ما.
  • در صفحات گوگل قابل رویت می باشد.
  • نیاز به بازدید و بررسی روزانه دارد.

بررسی مزایای SEM  نسبت به SEO

برترین مزیتی که SEM نسبت به SEO دارد و از مهم ترین تفاوت های SEM و SEO به شمار می آید این است که در این روش در مدت زمان بسیار اندک آمار بازدید سایت را بسیار بالا خواهد برد. در واقع این برای زمانی است که شما می خواهید خیلی سریع سایت خود را به افراد زیادی نمایش دهید. مثلا در جشنواره ای نیازمند تبلیغات مناسبی هستید که فرصت ماه ها منتظر ماندن برای SEO کردن سایت خود را ندارید.

 

بررسی معایب SEM  نسبت به SEO

SEM در ایران یک مشکل بزرگ دارد که هنوز حل نشده است. در واقع فیلترینگ ایران برای جلوگیری از خروج دلار از کشور مخالف صرف هزینه سایت ها برای تبلیغ در گوگل هستند و افرادی که چنین کاری را انجام دهند با فیلتر سایت خود مواجه می شوند. در واقع یکی از تفاوت های SEM  و SEO در ایران می توانید همین بحث فیلترینگ باشد. افراد با SEM کردن سایت خود، خود را در رتبه های نخستین نتایج جستجو مطرح می نمایند ولی این کار برایشان سودی نخواهد داشت. البته عده زیادی برای آن که این مشکل را تا حدودی حل نمایند در قسمت توضیحات متای سایت خود از عبارت هایی در توضیح اینکه این سایت فیلتر نیست و به آدرس فلان مراجعه نمایید یا با شماره فلان تماس بگیرید، استفاده می کنند اما باز هم بازدهی قابل انتظار را نخواهد داشت. دیگر عیبی که SEM دارد این است که اغلب سایت ها از این روش سوء استفاده کرده و مخاطبان گوگل را با وعده های تو خالی به سایت خود می کشانند بلکه فروشی داشته باشند. در واقع صاحبان سایت ها وقتی می بینند با این کار در رتبه خوب گوگل قرار می گیرند دیگر محتوای با کیفیت در سایت خود نمی گذارند. این عامل غیر رسمی ترین تفاوت از تفاوت های SEM و SEO است. چرا که قانونی نوشته نشده که حتما این اتفاق می افتد ولی زیاد شاهد چنین قضیه ای بوده ایم.

SEO یا SEM؟